FAQ

Methode

Voor welke leeftijd is de methode geschikt?

Alle ouders met kinderen tussen 2 en 18 jaar hebben baat bij de methode. Je bent nooit te oud om te starten. Dat geldt ook voor deze methode. Het kan je nog zoveel brengen in die paar jaar. Juist de tienertijd en de laatste jaren samen wil je goed afsluiten, toch? Houd het onder ons, maar stiekem kan je de methode ook gebruiken voor de communicatie met je partner, je leidinggevende en je ouders.

Kun je echt alles toepassen?

Alle vaardigheden zijn toepasbaar. Het is wel belangrijk dat je de vaardigheden aan tieners aanpast én dat ze bij jou passen. De ene vaardigheid past je beter dan de andere, dus probeer het één en ander uit.

De eerste keer dat ik een vaardigheid gebruikte, zei mijn kind ‘doe eens even normaal’. Toch weer de strafhoek of is er nog hoop?

Je kunt dan heel eerlijk zijn. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vind het zó belangrijk dat ik (nog) beter met jou kan praten, dat ik een boek heb gekocht/ een training volg.’ Je kind zal waarschijnlijk reageren met iets als ‘yeah right, lekker belangrijk’, maar diep van binnen vindt hij of zij het wel degelijk fijn en belangrijk dat je de moeite neemt voor hem. Je pogingen worden gewaardeerd. Echt!

Is de methode evidence based?

De methode is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten (van o.a. Carol Dweck en Haim Ginott). Van deze evidence based theorieën is een praktische methode ontwikkeld die direct toepasbaar is. Juist dat is de kracht van de methode 😉
Voor de science background stuff kun je ‘Between parent and child’ van Haim Ginott lezen

Mijn kind heeft autisme / ad(h)d /PDD-NOS. Is de methode dan ook waardevol?

Jazeker! Veel therapeuten werken met onze methode. We hebben in het verleden deelnemers van de training gehad met kinderen met een diagnose als autisme, ADHD of PDD-NOS. Het hielp hen zeker in de communiceren met hun kind.
1. Het biedt structuur door jouw grenzen duidelijk aan te geven. Het biedt autonomie door binnen je grenzen keuzes te geven. Geen legio aan keuzes; je geeft beperkte keuzes voor meer overzicht. Tegelijkertijd bied je hen de ruimte om zelf te kiezen.

2. De communicatie wordt duidelijker. Je deelt bewust je emoties, wat een opmerking of gedrag van je kind met jou doet. Hier leert hij ontzettend veel van! Ook geef je hem ruimte en tijd om na te gaan wat zijn eigen emoties zijn. En je leert deze te accepteren. Je kind zal zijn eigen emoties hierdoor ook makkelijker kunnen herkennen en accepteren.

Uiteraard is dit geen vervanging voor het zien van een kindertherapeut. Howtotalk is een communicatiemethode voor gezinnen waar het al goed gaat én waar het beter kan.

App

Wat is het verschil met het boek?

De app bevat alle theorie die ook in het boek staat plus de complete training, waarin je interactief de vaardigheden traint (in het boek wordt het alleen uitgelegd). In de app vind je daarnaast heel veel praktische situaties waarbij je ziet welke vaardigheden je kunt toepassen. En daarnaast vind je tal van verdiepende podcasts over verschillende onderwerpen.

Heb ik een maand of een jaarabonnement nodig?

Dit hangt af van je eigen tempo, maar ook in welke fase je bezig bent. Wel is het programma dusdanig opgebouwd dat we je adviseren om na elk blok even te oefenen met de geleerde materie. Als je het programma er in 1 maand doorheen probeert te jagen, zal het waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben. Ook blijven we naast de bouwstenen, andere extra content toevoegen die extra verdieping geven. Het hele jaar door is er dus telkens iets nieuws te vinden in de app!

Hoe verleng ik mijn abonnement?

Als je hebt betaald in de Android app via Google Pay, of in de iOS app via Apple, dan wordt je abonnement automatisch verlengd.
Als je via de website hebt betaald, wordt het abonnement ook automatisch verlengd, tenzij anders door jezelf aangegeven. Ga naar https://signup.howtotalk.nl/account , kies de login methode waarmee je oorspronkelijk bent geregistreerd (dat kan Google login, FaceBook, Apple-ID login of e-mail zijn). Let op: Als je een ander mailadres invult wordt je geregistreerd als nieuwe gebruiker! NB: als je via e-mail hebt geregistreerd, ontvang je een magic link waarmee je kan inloggen. Je komt dan op de account pagina waar je je abonnement kan beheren.

Wordt mijn voortgang opgeslagen?

Ja, dit gebeurt aan de hand van een anoniem ID waarvan jijzelf via de app de sleutel hebt. Zo kunnen we er voor zorgen dat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen als je de app verwijderd en opnieuw installeert.

Ben je je voortgang toch kwijt? Als je je voortgang kwijt bent geraakt, dan kan dit eigenlijk alleen gebeuren als je (per ongeluk) hebt ingelogd via een ander systeem. Ook als je de app tussentijds verwijderd, zou je voortgang bewaard moeten blijven. Bijvoorbeeld: je logde eerste altijd via e-mail in, maar een andere keer via je Apple-ID. Voor elke manier dat je inlogt, wordt een nieuwe anoniem ID aangemaakt in onze database. De app ‘denkt’ daarmee dat je een nieuwe gebruiker bent. Check of je zeker weet dat je op dezelfde manier inlogt, helpt dat niet, neem dan op met onze support en dan gaan we kijken of we je verder kunnen helpen: mail naar app@howtotalk.nl

Hoe kan ik zien met welk email adres ik ben aangemeld?

Ga in de app naar “Profiel” (rechtsbovenin op het Home scherm), klik onder je profiel met je naam op “Wijzig”. Daar kun je je mailadres en naam vinden.

Kan ik mijn email adres aanpassen?

Nee, vooralsnog kan dit nog niet zelf omdat die verbonden is aan je betaalgegevens en voortgang. Is het heel urgent, stuur ons een mail naar app@howtotalk.nl en we zullen kijken of we je kunnen helpen.

Kan ik de app gebruiken op Ipad of tablet?

De app is specifiek gemaakt voor smartphones en niet voor tablets. De kans is groot dat de app ook op je iPad of tablet werkt, de navigatie en lay-out zal soms wat vreemd op het scherm worden getoond.

Kan ik ook met Ideal betalen?

Dat kan zeker! Lees hier de instructies voor IOS. Hier vind je meer informatie over het toevoegen van betaalmethodes in Play Store en dit artikel gaat specifiek in op betalen met Ideal in Google. 

Ik heb betaald via de website en zie in de app dat ik weer moet betalen.

Er kan tot 20 seconden vertraging optreden voordat de web betaling is verwerkt in de app. Sluit de app helemaal af en wacht 20 seconden met het opnieuw opstarten van de app. Het betaalscherm zou daarna niet meer moeten worden getoond. Zo niet, mail ons via: app@howtotalk.nl en vermeld daarbij met welk account je bent geregistreerd.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Als je hebt betaald in de Android app via Google Pay; volg deze stappen op Googles eigen FAQ.
Als je hebt betaald in de iOS app via Apple; volg deze stappen op Apples eigen FAQ.
Als je via de website hebt betaald, ga naar https://signup.howtotalk.nl/account , kies de login methode waarmee je oorspronkelijk bent geregistreerd (dat kan Google login, FaceBook, Apple-ID login of e-mail zijn). NB: als je via e-mail hebt geregistreerd, ontvang je een magic link waarmee je kan inloggen. Je komt dan op de account pagina waar je je abonnement kan beheren.

Ik heb geen mail gekregen na het maken van een account?

Check je spam of ‘ongewenste berichten map’ van je mail. Misschien is de mail daar terecht gekomen.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Mail ons naar app@howtotalk.nl en vermeld daarbij met welke gegevens je bij ons bent geregistreerd. Je account wordt daarna binnen 3 werkdagen volledig verwijderd. Let op: dit betekent ook dat je gegevens en opgeslagen items verloren gaan.

Is de app in het Engels beschikbaar?

We werken momenteel aan de Engelse versie van de Howtotalk app, deze wordt eind November gelanceerd.

Ondersteunt de app family share abonnementen?

Op dit moment nog niet, in de toekomst staat dit zeker op de planning.

Waarom betaal ik maar 1 cent via website betaling?

Als je via de website betaalt, kun je de app 7 of 14 dagen gratis gebruiken. Er wordt een reservering van 1 cent afgeschreven om je bankgegevens te verifiëren. Na deze 7 dagen (of 14 dagen bij een jaarabonnement) gaat je abonnement in, tenzij je deze zelf hebt stopgezet.

Ik heb betaald via de website en ik zie dat ik een FREE TRIAL heb in de app?

Je kunt, ook als je via de website hebt betaald, de app 7 dagen gratis gebruiken. Er wordt wel een reserving van 1 cent afgeschreven om je bankgegevens te verifiëren. Na deze 7 dagen gaat je abonnement in, tenzij je deze zelf hebt stopgezet.

Android

Ik kan de Android app niet vinden in de Play Store

Dat kan verschillende redenen hebben:
Klik op deze link en kijk of je de app kan vinden in de Google PlayStore.
• De app is alleen geschikt voor telefoons waar Android 6.0 of nieuwer op staat. Als je een toestel hebt dat ouder is dan 2016, dan heb je mogelijk een te oud toestel om de app te kunnen gebruiken. Weet je niet welke versie je hebt? Bij de Consumentenbond staat uitgelegd hoe je kan zien welke versie op jouw toestel staat geïnstalleerd; hoe je dit kan opzoeken verschilt per merk telefoon.
• Als je een Huawei toestel hebt gekocht na 1 januari 2020, dan kan het zijn dat deze zonder de “Google Play”-app is geleverd. Huawei mag namelijk door een door de VS opgelegd handelsembargo geen Google diensten meer aanbieden. De app is helaas nog niet beschikbaar in de Huawei App Gallery en voorlopig zijn door ook nog geen plannen voor.
• De app is misschien nog niet beschikbaar in het land waar je je nu bevindt. Het kan ook zijn dat je je PlayStore regio misschien op een regio hebt staan waar de app niet beschikbaar is.
• Aangezien de app net live is, kan het even duren voordat deze voor iedereen beschikbaar is. Het kan ook zijn, dat de app gewoon nog niet gevonden wordt op de zoektermen die je hebt gebruikt. Probeer deze link als je de app niet via de search kan vinden.

Ik wil betalen met Google Play, maar het lukt niet

Er kunnen diverse oorzaken zijn:
1) Google Play heeft regelmatig storingen: het kan soms weer werken als je het een paar uur later opnieuw probeert.
2) Voer je betaalgegevens op in de Google Play App, vaak ontbreken deze nog. Hoe je dat kunt doen staat hier en hier uitgelegd in Googles eigen FAQ.

Ik zie de nieuwste versie niet in de Play Store

Het kan soms wel 24 uur duren voordat de nieuwste versie voor iedereen beschikbaar is. Dit is een proces dat wij niet zelf in de hand hebben, aangezien dit via de Google Playstore verloopt. Het helpt soms om de Playstore app helemaal af te sluiten en opnieuw op te starten, of om de cache van de Google Play store app te wissen. Op deze Engelstalige site staat uitgelegd hoe je de cache wist.

Inloggen lukt niet

Nadat je een e-mailadres heb ingevoerd, krijg je een e-mail op het ingevulde e-mailadres. Open deze link op je telefoon (via de e-mailapp die staat geïnstalleerd). Uiteraard moet ook de Howtotalk-app op hetzelfde toestel zijn geïnstalleerd.

Het scherm blijft hangen nadat ik op de link in de mail heb geklikt

Na het klikken op de ‘magic link’ die je in je mail hebt gekregen, blijft het scherm soms op oranje staan. Dit komt bij sommige toestellen voor en wordt veroorzaakt doordat er soms een paar seconden vertraging zit tussen het aanmaken van het account en het activeren van het account in de app. De app kan dan vast komen te zitten. Je kunt dit oplossen door de app helemaal af te sluiten (dit noemen we ook wel de app ‘killen’). Hoe je een app ‘killt’ verschilt per Android versie en het merk van het toestel. Hier staat een Engelstalige algemene uitleg over hoe je de app ‘killt’.

De magic link in de mail werkt niet

De magic link kun je maar 1 keer gebruiken. Daarna ben je ingelogd. Werkte het niet? Vraag dan via de app of website een nieuwe magic link op.

Boek

Ik heb een bestelling geplaatst? Wat is de levertijd?

Ons streven is om je bestelling binnen twee werkdagen te verwerken, zodat PostNL hem na drie dagen bij je thuis kan leveren. PostNL bezorgt van dinsdag t/m zaterdag.

Wat zijn de verzendkosten?

Nederland – gratis verzenden
België – € 11,10
Duitsland – € 11,10

Ik lees het boek liever in het Engels, Duits of Frans

Ondanks dat we de Nederlandse versie de leukste vinden, geven we je graag de volgende tips:
How2talk2kids Effectief communiceren met kinderen van Adele Faber en Elaine Mazlish in het…
Engels: How to talk so kids will listen & listen so kids will talk
Frans: Parler pour que les enfants écoutent, écouter pour que les enfants parlent
Duits: So sag ich’s meinem Kind: Wie Kinder Regeln fürs Leben lernen

medewerker BackofficeFAQ